tisdag 30 augusti 2016

Bokrecension: Nordiska gudar



Johan Egerkrans återberättar i denna mycket vackra bok, en slags uppföljare till Nordiska väsen (2013), de nordiska gudarnas fantastiska historier med början i världens skapelse. De nordiska gudarnas historia har berättats och återgetts fler gånger än jag kan räkna till, så frågan är om verket är relevant?

Det enkla svaret är ja. Texten flyter på och det är för läsaren lätt att ta till sig. Texterna är ganska spännande och välskrivna, men kan uppfattas som något torra. Det är en ganska berättande text som inte visar särskilt mycket. Men man kan också argumentera för att det inte är den typen av bok. Hade det bara varit för texten hade Nordiska gudar inte stuckit ut från mängden.

För det som verkligen utmärker sig är illustrationerna. Med lika delar Peter Madsen, John Bauer och Johan Egerkrans själv målar han upp en värld fylld av sagostämning och spänning. Det är ett mycket gott hantverk, som gör att jag finner mig själv fastna med att bläddra mellan olika illustrationer bara för att beundra dem, något som bådar mycket gott inför nylanseringen av klassiska Drakar och demoner där Egerkrans står för illustrationerna. Jag skulle vilja drista mig till att säga att illustrationerna är oklanderliga.

Nordiska gudar är en mycket snygg bok som gör sig väl att bläddra i, men är förmodligen inget att sträckläsa, utan snarare att ta fram då och då för att förkovra sig.

Betyg: Tre Spelgalningar för texten och Fem Spelgalningar för illustrationerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar