Alldeles nytt från Peter Bergting är
den andra delen i serien om Trolldomsakademien: Isskeppet. Vi får i
denna del återse Miranda, Orville och Emmi (och draken Potopor) från
förra delen Ishäxan. Precis som serieromanen The Portent, paret
Bergtings svit för barn om De dödas rike samt romanserien Legenden
om Morwhayle, utspelas Trolldomsakademien i samma fantasyvärld. Det
blir sammantaget ett riktigt imponerande världsbygge. Till skaran av
produkter sällar sig också Fria Ligans rollspel Spelet om
Morwhayle, som bygger vidare på den värld böckerna målat upp.
Trolldomsakademien marknadsförs som
läsning för 9 – 12-åringar, men det är absolut en bok för en
betydligt bredare skara läsare än så. Även om bokserien ekar
ganska mycket Harry Potter, förmodligen en ofrånkomlig jämförelse
då det är en fantasyroman med barn i huvudrollerna, vilken utspelas
på en magiskola med mystiska rum, skumma lärare och ett mysterium
som måste lösas, så känns Bergtings Trolldomsakademien till stora
delar som något eget.
De tre vännerna från föregående
del Eldhäxan hamnar denna gång i ett nytt mysterium, då ett
flygande skepp av is lägger till ovanför skolan (något läsaren
får en kort inblick i genom prologen). Något som lärarna försöker
dölja genom en trollformel. Dessutom smyger något omkring i skolan
och lämnar spår av is efter sig. Kan de tre vännerna lösa
mysteriet? Vi som läst Legenden om Morwhayle vet sedan del ett i
serien om Trolldomsakademien att vi får återse några karaktärer
från de tidigare böckerna.
Språket i boken är snabbt och
enkelt, och med små cliffhangers inbjuder författaren hela tiden
till vidare läsning - också det liknande Rowlings berättarteknik. Ibland önskar jag som läsare lite mer, och de
218 sidorna går fort att läsa. Stämningsfyllda
bilder på klassiskt Bergtingmanér bidrar mellan varven till att
höja stämningen, och omslaget är, som vanligt då det gäller
Bergting, klanderfritt.
Jag ser med spänning fram mot nästa
del i serien.
Daniel Lehto
Betyg: Tre Spelgalningar av Fem möjliga.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar