Konstruktör till bland annat Västmark och Järn. |
Fem spel som förändrat mitt liv
Doctor Who: Adventures in Time and
Space (Cubicle 7): rollspelet som handlar om en galning i en
låda. Eller egentligen handlar det om äventyr i tid och rum, och
även om man kan spela som Doktorn eller hans medresenärer som far
runt i universum i en TARDIS så är det inte nödvändigt. Det är
ett kul spel som dessutom är en av de bästa
rollspelsintroduktionerna jag har sett på senare år.
Feng Shui 2 (Atlas Games): Feng
Shui är inte bara den geomantiska konsten att låta chi flöda
obehindrat genom ens hem genom att möblera om, det är också titeln
på Robin D. Laws Hong Kong-action-rollspel, som nu har uppdaterats!
Feng Shui är fantastiskt fartfyllt och förändrade delvis synen på
hur rollspel kunde spelas när det kom första gången. Nu är det
fortfarande fartfyllt rollspel, men med bra mycket högre
produktionsvärde.
Golden Sky Stories: Heart-Warming
Roleplaying (Starline Publishing): i en japansk landsortsstad,
obestämt när och var, lever inte bara människor. Där finns djur
också, djur med magiska förmågor, som kallas henge. De lever av
drömmar och mirakler som folket i staden alstrar genom att tro på
magiska djur. Det här är ett väldigt mysigt rollspel, helt utan
våld och för den delen tärningar. Om Hayao Miyazaki skulle skriva
ett rollspel så är risken stor att det skulle ha varit det här.
Ricochet Robots (Rio Grande Games):
Ett pussel- och klurar-brädspel för hur många deltagare som helst.
Det finns fyra robotar på brädet och ett mål, och din uppgift är
att klura ut hur många drag som krävs för att få någon robot
till målet. Du flyttar inte robotarna, utan du klurar ut hur du ska
flytta dem. När du har kommit på en lösning har övriga deltagare
en minut på sig att komma på en bättre lösning.
Wings of War (Nexus): Ett
förstavärldskrigsflygspel. Varje uppdrag sätter ett antal
flygmaskiner mot varandra. Flygmaskinerna styrs genom att man drar
kort med manövrer och sedan planerar tre drag i förväg. Korten
visar sedan hur flygmaskinerna flyttas med en pil: man lägger kortet
framför flygmaskinen och flyttar flygmaskinen till pilens slut.
Fem böcker som förändrat mitt liv
The Book of the Die, av Luke
Rhinehart: Från författaren till “Tärningsspelaren” kommer
denna lilla guldklimp – en självhjälpsbok för folk som har för
mycket ego och självkontrollbehov. Lämna helt enkelt över beslut
till tärningen! Den här boken hjälper dig med det.
Grunts, av Mary Gentle: Har du
tänkt på att orcher i fantasy är rätt lika marinkårssoldater på
film? Det gjorde Mary Gentle också och skrev en bok om saken. En
drake som har varit i vår värld har samlat på sig en stor mängd
artefakter här, och när draken dör så hamnar artefakterna – ett
helt mobförråd – i händerna på ett antal orcher.
Kodboken, av Simon Singh: En bok
om historien om chiffer och krypton, hela vägen från Cesar-chiffer
till dagens RSA-krypton som försvarar vår online-bank, och till och
med framtidens fysiskt oknäckbara kvantkrypton. Den här boken
förklarar inte bara hur kodsystem fungerar, utan även hur de har
angripits och knäckts, och även hur de inte har knäckts.
Spice&Wolf, av Isuna Hasekura:
Kraft Lawrence är gårdfarihandlare. Holo den Visa Vargen är en
skördevarggudinna, nu med formen som en ung flicka med vargsvans och
öron. De slår följe – Holo hjälper Lawrence i affärer mot att
Lawrence hjälper henne att komma tillbaka till sitt hemland. Det är
en ungdomsbokserie i 17 delar (16 av dem är översatta till
engelska) som dessutom har blivit både manga och anime. Det är
också en fantasybokserie där våld sällan eller aldrig löser
problem, utan där fokus ligger på list och smarta deals. Och den är
fantastiskt charmig!
The Way of Wyrd, av Brian Bates:
Brand är en kristen munk I femhundratalets anglosaxiska England, som
skickas ut för att lära sig hedningarnas tro, så att det ska bli
lättare att kristna dem. Som guide har han fått trollkarlen Wulf,
som leder Brand på vägar som han aldrig trodde att han skulle se.
The Way of Wyrd är ett försök att levandegöra saxarnas egna
hednatro som en dramatisk historia, och mycket av hednatron i mitt
rollspel Järn är inspirerad av den här boken.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar