1988 gavs Stjärnornas krig - rollspelet ut på svenska. |
Det
var West End Games som gav ut Star Wars the Roleplaying Game 1987.
Att de köpte en licens för vilken intresset svalnat på marknaden
kan tyckas djärvt (Marvel hade lagt ned sin serieproduktion på Star
Wars-temat, Kenner hade slutat ge ut leksaker och ingen ny film fanns
i sikte), men spelet fick ett varmt mottagande bland fansen och snart
var succén ett faktum. Spelsystemet byggde helt på sexsidiga
tärningar som skulle möta en svårighetsgrad, något som tidigare
använts i Ghostbusters the Roleplaying Game. Visst kunde det bli
ganska många sexsidiga tärningar som skulle slås vissa gånger, i
synnerhet eftersom det var inbyggt i systemet att man kunde fördubbla
sin chans att lyckas genom att använda en Kraftpoäng. I praktiken
innebar det att man slog dubbelt så många tärningar som man
vanligtvis skulle ha gjort. Men styrkorna var fler än svagheterna,
så spelet fick snabbt en stark fanbas och ett gott rykte. Det vann
Origins Award för bästa spelsystem när det kom 1987.
Sourcebook för rollspelet, baserad på Timothy Zahns roman med samma namn. |
West End Games sourcebooks ansågs så välgjorda av Lucasfilm, att när Timothy Zahn fick uppdraget att skriva en romantrilogi som skulle föra vidare handlingen efter filmerna, skickade de honom West End Games sourcebooks och bad honom läsa på och bygga vidare på de världsbyggande delarna av dessa. När hans bästsäljande The Thrawn Trilogy publicerats, slöt West End Games cirkeln genom att publicera sourcebooks som byggde vidare på Zahns romaner. Man använde sig också av karaktärer, arter, vapen och teknologi som först dök upp i West End Games produkter vid produktionen av Clone Wars och Prequel-trilogin, så deras betydelse för Star Wars världsbygge kan inte nog understrykas.
1998
fick framgångssagan sitt slut efter en bra bit över hundra olika
publicerade titlar. West End Games gick i konkurs efter att
försäljningen av deras övriga titlar dalat och de gjort
sexsiffriga förluster i dollar räknat. Licensen förlorades trots
att försök gjordes för att rekonstruera bolaget, och en era var
till ända. Spelet har dock fortfarande en väldigt stark fanbas, som
publicerar egna supplement online. Bland de fanskrivna böcker som
märks tydligast är en fjärde version av regelboken som tar avstamp
i Revised and Expanded. Det är en femhundrasidig gigant, som är
mycket välgjord (se recension senare). Allra senast släpptes en
sourcebook över tv-serien Rebels. En av dem som håller liv i spelet
online är Daniel Stull, 39 år och boende i Albany, Georgia:
”Jag
började spela hösten 1997. Jag har fortfarande kvar samma exemplar
av regelboken.”
Han berättar vidare om sitt engagemang: ”Jag startade ett Google plus-forum för tre år sedan då jag upptäckte att spelet inte fick så mycket uppmärksamhet längre. Jag tyckte det var lite udda att ett så enkelt system inte hade fler spelare. En podcast och tre år senare leder vi en nyrenässans för spelet. Flera av fanböckerna till spelet är redigerade av mig, och jag skriver för tillfället på en sourcebook baserad på Splinter of the Minds Eye som vi släpper senare i år.”
Han berättar vidare om sitt engagemang: ”Jag startade ett Google plus-forum för tre år sedan då jag upptäckte att spelet inte fick så mycket uppmärksamhet längre. Jag tyckte det var lite udda att ett så enkelt system inte hade fler spelare. En podcast och tre år senare leder vi en nyrenässans för spelet. Flera av fanböckerna till spelet är redigerade av mig, och jag skriver för tillfället på en sourcebook baserad på Splinter of the Minds Eye som vi släpper senare i år.”
En lång rad fan-skrivna expansioner till spelet finns att ladda hem gratis på http://d6holocron.com/ och http://www.rancorpit.com/ och Daniel Stulls podcast om Star Wars D6 hittar ni på http://d6holocron.com/shootingwomprats/ där det 53:e avsnittet i skrivande stund publicerats.
Den
första utgåvan av rollspelet. Med ett spelsystem som var enkelt att
sätta sig in i, och där det bara tog några minuter att skapa en
rollperson, fångades den cineastiska känslan från filmerna. Spelet
var snabbt, actionfyllt och du uppmanades att fuska om det skulle
göra spelupplevelsen bättre. Med I boken fanns också några
reklamsidor, som bland annat försökte få dig att köpa en
astromekdroid!
Den
amerikanska utgåvan kom som en hårdinbunden bok. Den svenska
översättningen som en box med tre häften, en fyrsidig folder med
tabeller och två tärningar. Åke Eldberg översatte spelet, och han
minns de reklaminslag som var med i den amerikanska utgåvan: ”I
den amerikanska Star Wars the Sourcebook fanns en rekryteringsannons
för stormtrupperna. Trist att den inte kom med i den svenska
versionen…”
Till
den svenska utgåvan kom det ytterligare två boxar: Galactica (Star
Wars Sourcebook) och Imperium (The Imperial Sourcebook) samt tre
äventyr: Uppdrag Tatooine (Tatooine Manhunt), Attackstyrka
Shantipole (Strikeforce Shantipole) och Stjärnornas krig: Kampanj
(Campaign Pack). Den blott sex produkter korta produktlinjen fick ett
snabbt slut. Olle Sahlin säger: ”Det
var för dålig vinstmarginal eftersom det gick licenspengar till
både West End Games och Lucasfilm för rättigheterna.”
Betyg: 4 av 5 Spelgalningar
Second Edition fick jag i julklapp samma år som det släpptes. En välanvänd bok hemma hos mig. |
I
den andra, utökade utgåvan hade reglerna finslipats, och galaxen
hade dessutom krympts avsevärt då restidstabellen uppdaterats
ordentligt. Nytt var bland annat att du nu hade möjlighet att
specialisera dig på särskilda färdigheter för att bli ännu
bättre inom vissa speciella områden, till exempel kunde en pilot nu
bli bättre på att flyga ett visst rymdskepp. Den största
förändringen var dock att de införde den vilda tärningen, som
kunde öka på eller minska ett tärningsslag beroende på utfallet,
lite som Eons OB-slag, fast med bara en tärning.
Regelmässigt
är denna utgåva snäppet vassare än sin föregångare och den
kanske snyggaste av de tre officiella regelböckerna, även om vissa
delar saknas, däribland de många filmbilderna som blivit ersatta av
svartvita illustrationer.
Betyg: 4 av 5 Spelgalningar
Inte lika snygg som tidigare böcker, spelskaparna försökte sig på layout i färg vilket de inte riktigt klarade av. |
Star
Wars the Roleplaying Game Revised and Expanded (1996)
Förändringarna
till den tredje utgåvan av spelet var till större delen kosmetiska.
Layouten var till stora delar omgjord (dock inte alltid till det
bättre då jag upplever den som lite rörig och amatörmässigt
gjord), samt att det var smärre regeljusteringar och förtydliganden.
Många av de tecknade bilderna gör sig inte alls i färgformatet,
och det drar ned intrycket ytterligare. Fluffet är också utökat,
och det är på det stora hela en trevlig bok, om än den inte når
upp till Second Editions nivå. Regelmässigt är det något bättre,
men det övriga drar ned helhetsintrycket.
Betyg: 3,5 av 5 Spelgalningar
Inte för att det tar lång tid med de vanliga reglerna, men med denna kommer ni igång ännu snabbare. |
En
introduktionsbox som skulle fungera som en mjukstart för nya
spelare. Reglerna är något förenklade, men det mesta är sig likt
från den ordinarie regelboken. Största förändringen är bredare
färdigheter för att gör det enklare. Lådan är välfylld med tre
häften, tärningar, kartor, pappfigurer, statcards med bilder på
viktiga spelledarpersoner och färdiggjorda rollpersoner för
spelarna. Med denna låda kommer man igång att spela på några
minuter.
Betyg: 4 av 5 Spelgalningar
Star
Wars the Roleplaying Game Revised Expanded Updated (2014)
En
högst inofficiell regelbok, som bygger vidare på tidigare
regelböcker. Den är skriven av ickenamngivna fans i en grupp som
kallar sig The REUP team. Regelboken är en mycket ambitiös bok, med
gott om fluff och matnyttigheter. Regelmässigt är det mesta sig
likt från den sista officiella utgåvan, men REUP teamet har valt
att lägga till mycket av de regler som publicerats i officiella
supplement till spelet. Layouten påminner om den i Revised and
Expanded, men känns inte lika prålig. Innanför pärmarna (ja, den
fanns en kort tid tillgänglig via Lulu, innan den plockades bort)
finns 500 fullmatade sidor med regler, fakta om galaxen, xenomorfa
arter, monster och varelser, teknologi och mycket mer. Alltsammans
med en spännvidd som täcker in en stor del av Star Warshistoria,
med Expanded Universe (nuvarande Legends) inräknat. Detta är den
ultimata regelboken för Star Wars D6.
Betyg: 4,5 av 5 Spelgalningar
Övriga
spel
Vid
sidan av rollspelsproduktionen hann West End Games med ett antal
andra spel på temat. Dels figurspelet Star Wars Miniatures Battles,
med tennfigurer av Grenadier. De gavs dels ut som samlarboxar på
olika teman, däribland Jabba’s Palace, Rebel Troopers och
Stormtroopers, samt ett stort antal blisters med ett mindre antal
figurer i. De senare gavs ut när Grenadier gått i graven, så de
bär West End Games stämpel. Det var dock Simtac som skulpterade
figurerna. Figurerna var i 25-millimetersskalan och särskilt de
snygga samlarboxarna går för rätt dyra pengar på e-Bay.
Innan
Fantasy Flight släppte sina rymdskeppsspel X-wing och Armada, fanns
Starship Battles och ändå lite tidigare Star Warriors. Starship
Battles fick aldrig luft under vingarna, men Star Warriors, som
förvisso använde markörer istället för plastmodeller, fick bra
respons från fansen. Det var dessutom kompatibelt med rollspelet,
vilket var ett stort plus.
Betyg: 3 av 5 Spelgalningar
Assault
on Hoth (1988)
Ett
spel för två spelare där den ena åtar sig rollen som Imperiet och
den andra som Rebellerna. Spelet återskapar slaget om Hoth. För att
vinna ska Imperiespelaren förstöra sköldgeneratorn, medan
Rebellspelarens uppgift är att fördröja detta så pass länge att
transportskeppen hinner iväg. Det är ett hyfsat kul spel, med rätt
snygga spelpjäser i papp och en trevlig spelplan. Reglerna är lätta
och har en väldigt låg tröskel för inlärning.
Betyg: 3,5 av 5 Spelgalningar
Med en enkel husregel blev spelet mer balanserat - även om det inte finns någon logisk förklaring till varför man inte får göra samma manöver två gånger i rad... |
Lightsaber
Dueling Pack (1988)
Spelet
simulerar en ljussabelduell mellan Darth Vader och Luke Skywalker.
Det använder ett system som förekommer i Lost World-spelböckerna.
Spelarna har var sin bok med bilder på motståndaren i olika
positioner. Man väljer sedan en stridsmanöver och enligt ett slags
sten-sax-påse system slår vissa manövrer sedan andra. Den som
först gör nog mycket skada på sin motståndare vinner. Spelet
drogs tillbaka från marknaden på grund av ett konstruktionsfel som
gjorde spelet tämligen obalanserat. Med lite enkla husregler är det
dock enkelt att komma runt problemet. Sedan kan man så klart tycka
att ett spel inte ska behöva modifieras överhuvudtaget för att
vara spelbart... Hade husreglerna inte behövts hade betyget blivit
betydligt högre.
Betyg: 3 av 5 Spelgalningar
Spelet byggde på samma princip som Lightsabre Dueling Pack, men var betydligt mer långsamt. |
Bygger
på samma princip som Lightsaber Dueling Pack, fast med rymdskepp.
Det handlar om en X-wing och en Tie-fighter som ska göra upp.
Böckerna är avsevärt tjockare än ljussabelvaianten. Spelet kändes
av någon anledning tunggrott och fick alrig mycket speltid hemma hos
mig.
Betyg: 2 av 5 Spelgalningar
Med
samma regelmotor som Assault on Hoth återskapas här slaget på
Endor, mellan ewoker och Rebeller på ena sidan och Imperiet på den
andra. Skillnaden mot Assault on Hoth är att detta spel är menat
som ett solitärspel. Det är trevligt och pappfigurerna samt
spelpanen ser faktiskt rätt snygga ut, även med dagens mått mätt.
Du spelar som Rebellerna och förlorar ifall Imperiet hinner spränga
nog många kryssningsskepp innan du förstört sköldgeneratorn.
Striden mellan rymdflottorna sker i bakgrunden och symboliseras av
att du drar kort vid givna tillfällen för att se vad som händer.
En spelsession tar inte alltför lång tid, och om du tröttnar på
att spela själv så går det utan problem att spela på två, men då
struntar man naturligtvis i hur reglerna för förflyttning av
Imperiestyrkorna går till. Battle for Endor är förmodligen ett av
de trevligare solitärspel jag provat på.
Betyg: 3,5 av 5 Spelgalningar
Spelet
går ut på att spelarna ska fly från Dödsstjärnan, och är ett
samarbetsspel. Antingen vinner alla, eller ingen. I ärlighetens namn
gillar jag idén, men utförandet lämnar en del övrigt att önska.
Spelplanen är ruskigt ful, och innehållet känns alldeles för
magert.
Betyg: 2 av 5 Spelgalningar
Helt okej spel, men inte alls lika roligt som sina efterträdare. På bilden ser ni expansionen Vehicles Starter Set, med Speeder Bikes och en Snowspeeder. |
Ett
figurspel för Star Wars. West End Games gav ut en mängd figurer
till spelet. Spelet togs emot väl av fansen och det finns
fortfarande ett antal websidor som håller det vid liv. Regelboken
var väl helt okej på sin tid, men har inte åldrats lika väl som
West End Games rollspelsprodukter. Många av fotona på figurer och
miljöer i boken visar väldigt taffligt utförda dioramor och
målningen av figurerna håller inte speciellt hög klass. Ett minus
är också de tråkiga pappmarkörer som man skulle klippa ut ur
boken för att använda i spelet.
Betyg: 3 av 5 Spelgalningar
Några
höjdpunkter från West End Games:
Strikeforce:
Shantipole (1988): Ett spännande äventyr där rollpersonerna ska
rädda prototypen av B-vingen så att den kan användas i slaget vid
Endor.
Starfall
(1989): Rollpersonerna finner sig tillfångatagna på en Star
Destroyer, som just då råkar attackeras av en rebellflotta. Star
Destroyern skadas, och nu måste rollpersonerna fly genom ett skepp i
kaos...
Death
in Undercity (1990): Kan rollpersonerna förhindra ett inbördeskrig
mellan Mon Calamaris och Quarrens på deras gemensamma hemvärld?
Heir
to the Empire Source Book (1992): Mycket fakta om planeter karaktärer
och annat ur Timothy Zahns roman med samma namn.
Gamemaster
Handbook (1993): Det mesta du behöver veta för att skapa din egna
Star Wars-kampanj.
Mos
Eisley Adveture Set (1997): En box som innehöll kartor, tärningar,
tennfigurer, en Galaxy Guide om Mos Eisley och ett 32-sidor tjockt
häfte.
Andra spel från 80-talet
Det
producerades en mängd spel under slutet av sjuttiotalet och hela
åttiotalet. Några helt okej, andra inte så bra. Det finns nog inte
några andra spel än de från West End Games som som lyfte sig lite
över de ofta ganska billigt gjorda licensprodukterna vid denna tid.
Till stor del verkade de hoppas på att sälja bara på grund av
logotypen på boxen. Åttiotalet var annars ganska svajigt då det
gällde Star Wars-licenser. Kenner, som tillverkat Star
Wars-actionfigurer sedan 1977, lade ned sin produktion 1985 efter
kraftigt vikande försäljning. Då hade de sålt 300 miljoner Star
Wars Actionfigurer runt om i världen. Marvel, som haft en månatlig
Star Wars-titel sedan 1977, lade också de ned licensen 1986. Året
efter tog West End Games en risk på en svajig marknad med sitt Star
Wars the Roleplaying Game. Jag har inte någon speciell relation till
något av dessa övriga spel baserade på filmsagan, men ett har
fastnat i minnet: Battle at Sarlacc's Pit.
Ett
tidigt figurspel som återskapar (nåja) striden ovanför Sarlacc.
Själva idén med en 3D-plan som man bygger ihop med hjälp av
spelboxen är trevlig, men figurerna är väldigt fula och reglerna
oerhört simpla vilket gör spelet repetitivt och tråkigt i längden.
Spelet riktar sig väl till en yngre publik, min dotter älskade det
till exempel då hon var i fem, sex-årsåldern, men därefter har
det återigen samlat damm i spelhyllan.
Betyg: 2 av 5 Spelgalningar
Vid sidan av Timothy Zahns romaner, hjälpte denna serie till att kickstarta den sedan några år slumrande Star Wars- franschisen. |
Under
nittiotalet producerades en uppsjö av Star Wars-relaterade spel i
den Star Warsvåg som tändes i och med Bantams utgivning av Timothy
Zahns The Thrawn Trilogy samt Dark Horse's förvärvning av licensen
för seriemediet, och deras inledande publikation Dark Empire, av Cam
Kennedy och Tom Veitch. Star Wars-licenser som under åttiotalet
varit i dalande blev återigen intressant för marknaden. Kenner
återupptog sin figurtillverkning med produktlinjen Power of the
Force i mitten av 90-talet (känd som Power of the Force 2 då de
använde Power of the Force en kort tid på åttiotalet) med en enorm
satsning och stora upplagor. Men även om figurerna sålde bra, så
blev det ingen ny samlarsensation liknande den som Kenner var med om
då de först började tillverka Star Wars-figurer. Inte minst märks
det på samlarvärdet nu i efterhand då dessa figurer inte alls är
värda speciellt mycket ens i oöppnad förpackning.
Bland de största spelen från detta årtionde är utan tvekan Star Wars the Customizable Card Game, tillverkat av Decipher. Mellan 1995 och 1998 var spelet det bäst säljande samlarkortspelet näst Magic the Gathering. Decipher släppte totalt elva större expansioner till spelet, innan man 2001 lade ned tillverkningen eftersom licensen förlorades till Wizards of the Coasts. Men spelet dog inte ut bara för att det lades ned. På internet höll en grupp som välsignats av Decipher själva, kallade the Star Wars Customizable Card Game Players Committee spelet vid liv. I skrivande stund, alltså fjorton år efter spelets nedläggning, håller de fortfarande liv i spelet och har publlicerat ett stort antal så kallade virtuella set online, fria att skriva ut och spela med. Det hålls också fortfarande årliga världsmästerskap i spelet.
Bland de största spelen från detta årtionde är utan tvekan Star Wars the Customizable Card Game, tillverkat av Decipher. Mellan 1995 och 1998 var spelet det bäst säljande samlarkortspelet näst Magic the Gathering. Decipher släppte totalt elva större expansioner till spelet, innan man 2001 lade ned tillverkningen eftersom licensen förlorades till Wizards of the Coasts. Men spelet dog inte ut bara för att det lades ned. På internet höll en grupp som välsignats av Decipher själva, kallade the Star Wars Customizable Card Game Players Committee spelet vid liv. I skrivande stund, alltså fjorton år efter spelets nedläggning, håller de fortfarande liv i spelet och har publlicerat ett stort antal så kallade virtuella set online, fria att skriva ut och spela med. Det hålls också fortfarande årliga världsmästerskap i spelet.
Star
Wars the Customizable Card Game (1995)
Egentligen
för stort för ett samlat omdöme i och med den stora mängden kort
och expansioner då det naturligtvis skiljer en del mellan olika
expansioner, men som samlarkortspel betraktat har det hög spelbarhet
och fångade stämningen väldigt bra. Dessutom är korten snyggt
designade, och bara det faktum att det fortfarande publiceras
virtuella set online tyder på spelets storhet.
Betyg: 3 av 5 Spelgalningar
Star
Wars Monopoly Limited Collector's Edition (1996)
Monopol
med Star Wars-tvist. Monopol, som i mina ögon är ett ganska tradigt
spel, blir inte mycket bättre i Star Wars-kostym. Spelpjäserna var
tennfigurer, samma sculpts som West End Games tennfigurer, och det
var väl den trevliga överraskningen. Det har efter detta kommit ett
flertal olika Star Warsmonopol med olika inriktningar. Inget av dem är särskilt bra.
Betyg: 2 av 5 Spelgalningar
Star
Wars Trivial Pursuit (1998)
En
snygg guldfärgad låda, och spelmekanik som bygger på det klassiska
Trivial Pursuit, alltså där du ska svara på frågor och samla på
tårtbitar genom att svara rätt på huvudfrågor (speciella rutor).
Den som först lyckas med det får ta sig till mitten av spelplanen
och vinner då om denne lyckas svara rätt på en fråga i ett ämne
som motspelarna väljer. Ett mycket trevligt spel där man får
tillfälle att glänsa med sina nördkunskaper.
Betyg: 4 av 5 Spelgalningar
Wizards
of the Coasts
När
West End Games försvann tog Wizards of the Coasts över licensen för
att göra rollpel och figurspel på Star Wars-temat. De tog sitt
D20-system från Dungeons & Dragons och konverterade det till
Star Wars. Av de tre spelmakarna Bill Slavicsek, Andy Collins och
J.D. Wiker var
det Slavicsek som var en gammal veteran och tidigare hade bidragit
till West End Games Star Wars-rollspel, där han bland annat
fungerade som en slags projektledare vid spelets tillkomst.
Det var en markant skillnad mellan
deras version och föregångaren från West End Games. Den kanske
största var att hela spelsystemet nu var levelbaserat. Bill
Slavicsek, som varit med vid tillkomsten av båda spelen, sade i en
intervju med Gaming Report angående de båda systemen: ”Jag älskar
D6-systemet, men jag vet också att D20-systemet är starkare
mekaniskt sett.”
Wizards
satsade stort på sin nya produktlinje och kom snart med en ny och
reviderad regelbok. Det kom ett stort antal hårdinbundna moduler
till spelet, samt en handfull limmade häften. En stor skillnad mot
att jobba med West End Games och Wizards, var att det på West End
Games tid var lite friare. Bill Slavicsek förklarade:
”Den
stora skillnaden för mig, var att det 1986 och 1987 inte hände
något annat med Star Wars-licenserna. Vi var så att säga det enda
spelet på marknaden, och hade fria händer när det kom till att
skapa universat och dess innehåll. Mycket av det vi gjorde på West
End Games blev basen för Expanded Universe som fick luft under
vingarna 1991. Med den nya versionen av spelet behöver vi inte
uppfinna och beskriva universat så mycket som tolka det för
rollspelet. Det finns så många platser och nya historier att vi har
händerna fulla bara genom att försöka destillera ned allt det
materialet till rollspelet.”
Wizards
version av rollspelet vann mark, även om många fans envist höll på
D6-varianten av spelet. På sidor som http://d6holocron.com/
och http://www.rancorpit.com/
finns det till och med moduler som Wizards gav ut, konverterade till
D6.
Efter
några års utgivning av nya produkter beslutades det att lägga ned
den tidigare varianten av spelet och göra en helt ny. Resultatet
blev Star Wars Roleplaying Game: Saga Edition Core Rulebook. Det
fanns en hel del större skillnader mellan Saga och dess föregångare.
Den som var tydligast vid ett första ögonkast var formatet. Wizards
hade övergett det stora formatet och övergått till ett närmast
kvadratiskt utförande. Regelmässigt hade man försökt styra upp
spelet och göra det smidigare och mer strömlinjeformat. Det var
bland annat förändringar i hit point-systemet och räddningskast,
samt en frivillig Destinyfunktion, där Destinypoäng kunde användas
rakt av för att till exempel göra en critical hit, utan att ens slå
tärningen. Dessutom hade man försökt styra in spelandet på en
större användning av miniatyrfigurer, precis som med Dungeons &
Dragons 4.0.
Efter
femton moduler meddelande Wizards så 2010 att de inte skulle förnya
licensen och lade alltså ned sin produktion av Star Wars-spel.
Den största nackdelen med Star Wars Miniatures var den mjuka plasten vilket gjorde att många figurer hade böjda vapen och bananformade ljussablar... |
Collector's Point i Umeå har ett antal regelböcker kvar i lager, till ett mycket bra pris. |
När
Star Wars blev levelbaserat var det mycket som kändes nytt. Själv
var jag dock inte helsåld från början. Även om spelet var snyggt
gjort, så hade jag svårt att se att det fångade stämningen från
filmerna lika bra som D6-varianten. Jag recenserade spelet för
speltidningen Codex då det kom, och minns att jag var väldigt
besviken. De många och väl genomarbetade supplement som kom till
spelet ändrade till viss del på detta. Wizards släppte flera
matnyttiga expansioner som Dark Side Sourcebook, New Jedi Order
Sourcebook och världsböckerna Coruscant and the Core Worlds samt
Geonosis and the Outer Rim Worlds.
Betyg: 2,5 av 5 Spelgalningar
Star
Wars Roleplaying Game: Revised Core Rulebook (2002)
Ett
uppköp från första utgåvan. Denna kom samma år som Attack of the
Clones hade premiär på bio. Bill Slavicsek menade att det var ett
strategiskt beslut att släppa en ny utgåva av reglerna samtidigt
med filmen, trots att det endast var två år efter den första
regelboken. De tänkte att en ny regelbok med lite fokus på Attack
of the Clones (bland annat framsidan) skulle locka nya spelare i
kölvattnet av bioframgångarna och hypen kring alla licenserade
produkter som översvämmade marknaden. Boken hade fått sig några
regelmässiga uppdateringar och en något fräschare layout, men det
var inga helt avgörande skillnader mot den första editionen.
Betyg: 2,5 av 5 Spelgalningar
En av de startlådor som gavs ut till spelet, och den enda med en hård spelplan i kartong. |
Samlarfigurspelet
alá D&D. Du köpte figurerna I boosters om sju stycken, utan att
veta vad varje booster innehöll. Varje set innehöll mellan 40 och
60 figurer, alltid färdigmålade med väldigt varierande resultat.
Plasten var väldigt mjuk vilket gjorde att figurer och vapen ibland
var mer än lovligt krokiga med bananformade ljussablar. Med hett
vatten och lite pyssel var det dock oftast lätt åtgärdat. Även om
de många expansionerna av spelet skilde sig en aning
kvalitétsmässigt, så höll de genomgående en ganska bra standard
som gav mycket spelglädje.
Betyg: 4 av 5 Spelgalningar
Star
Wars Starship Battles (2006)
Ett
tämligen misslyckat spel med dåligt gjorda miniatyrskepp. Spelet
krävde inte mycket till eftertanke då det inte fanns så många
andra alternativ än att mangla på. Dessutom var skeppen slarvigt
målade och gjutna i en mjuk plast vilket gjorde att de ofta var
sneda och vinda. Spelet fick heller aldrig några expansioner, av
förklarliga skäl.
Betyg: 0 av 5 Spelgalningar
Star
Wars Saga Edition (2007)
Wizards
tredje variant av rollspelet var en mer omarbetad version än Revised
Core Rulebook. Saga bytte format på böckerna, samt ändrade på en
hel del regler. Det var layoutmässigt ganska annorlunda gentemot
deras tidigare produkter, och regelmässigt var det något mer
smidigt och enkelt. Om det var ett uppköp låter jag vara osagt, då
Saga Edition är det enda Star Wars-rollspel jag själv aldrig
spelat.
Betyg: 2,5 av 5 Spelgalningar
Höjdpunkter
från Wizards of the Coasts:
Rebellion
Era Sourcebook (2001): Matnyttigt om tiden för upproret, med fakta
och tips på hur du rollspelar under dessa händelser. Snyggt och
matnyttigt som utgår från både filmerna och Expanded Universe.
The
Dark Side Sourcebook (2001): Allt vad du vill veta om den mörka
sidan...
Coruscant
and the Core Worlds (2003): Världsbeskrivningar med viktiga
händelser och karaktärer. Många fina uppslag för äventyrande.
Geonosis
and the Outer Rim Worlds (2004): Som Coruscant and the Core Worlds,
fast om planeter längre från galaxens lysande centrum...
Legacy
Era Campaign Guide (2009): Legacy var något av det fräschaste som
hänt Star Wars på länge, så en sourcebook baserat på den eran,
ca 130 år efter filmerna, kunde inte annat än bli bra!
När
Wizards of the Coasts valde att inte förnya Star Wars-licensen då
den löpte ut i maj 2010 tog det lite mer än ett år innan den blev
upplockad. När det var dags i september året därpå, var det
Fantasy Flight som stod bakom rodret. Ett stort och kompetent företag
med mängder av framgångsrika spel bakom sig. De första spel som
utannonserades av de nya licensinnehavarna var X-Wing och Star Wars
the Card Game. Till X-wing hade Fantasy Flight tagit intryck av
mekaniken i Wings of War (senare Wings of Glory), i och med
manöversystemet för skeppen, som flyttar efter speciella
manöverstickor och inte efter rutor eller tum. Det visade sig bli
ett lyckokast. Spelet, som har låg inlärningströskel, är både
fartfyllt och enkelt, men bjuder samtidigt in till mycket taktik och
skeppsmodifierande genom de många uppgraderingskort som finns att
välja på. Nya expansioner säljer slut i rask takt och väntan på
nytryck kan vara lång för den som vill uppgradera sin flotta.
Star
Wars the Card Game följde Fantasy Flights välbeprövade recept som
de använt sig av i spel som Call of Cthulu: the Card Game och A Game
of Thrones: the Card Game. Konceptet, kallat för Living Card Game,
påminner i mångt och mycket om klassiska Collectible Card Games,
men istället för blind boosters köper man korten i fixerade lekar
och expansioner. Precis som X-Wing är spelet förlagt till tiden för
upproret mot Imperiet, alltså tiden för originaltrilogin. En
spelare tar på sig rollen som Rebellerna, och den andra spelar
Imperiet. Spelet är mycket väl konstruerat och bara grundlådan
bjuder på många timmars underhållande speltid.
Efter
de två inledande spelprodukterna var det dags för ännu mer
rollspel baserat på filmerna. Först ut av tre planerade spel var
Edge of Empire, som fokuserade på karaktärer som smugglare,
prisjägare och liknande. Spelet kom först i en beta-utgåva.
Förlaget fick utstå en del kritik för detta förfaringssätt, då
spelare fick betala för spelet två gånger – först för betan
och senare för den färdiga produkten. Deras val att använda sig av
speciella tärningar möttes också av visst motstånd. Men Fantasy
Flights strategi visade sig vara riktig. Det färdiga spelet möttes
av lovord och tärningssystemet visade sig vara ett utmärkt sätt
att inbjuda spelarna i historieberättandet; spelarna tolkar
tillsammans tärningsutfallet och bygger upp spännande skeenden,
istället för att spelledaren ska säga vad som hände efter
tärningskastet (Detta system hade de tidigare använt i Warhammer
Fantasy).
Det
skulle komma ytterligare två spel, Age of Rebellion och Force and
Destiny, vilka fokuserade på rebeller och frihetskämpar respektive
jedi-karaktärer. Det ska väl i sanningens namn sägas att det inte
är helt olika spel, utan snarare kompatibla regelböcker med olika
fokus och olika nischer, vilket skiljer dem från Fantasy Flights
Warhammer 40K-spel. Det har hittills hunnit komma ut en bit över 20
böcker och boxar (boxarna är renodlade introduktionsspel), samt en
mängd små kortexpansioner med spelhjälpmedel. Bland dessa märks
specialiseringskort för olika sysselsättningar, kort med fiender
samt skadelekar för rymdskepp bland annat.
Edge
of the Empire (2013)
En
tjock och stor bok, med mycket inbjudande omslag. Boken är rakt
igenom mycket snygg, med stämningsfyllda bilder. Reglerna är smarta
och inbjuder till visst samberättande. Det kan mycket väl vara så
att Fantasy Flight åstadkommit det perfekta Star Wars-rollspelet med
denna (och de två övriga regelböckerna Age of Rebellion och Force
and Destiny). Nackdelen är väl att man måste köpa speciella
tärningar då tärningssystemet är unikt för just detta spel, men
det uppvägs genom spelglädjen tärningarna erbjuder. Året innan
regelboken kom ut, släpptes betaversionen och introduktionsspelet.
Köper man introduktionslådan följer det med allt man behöver för
att börja spela, även tärningar.
Betyg: 4 av 5 Spelgalningar
Age
of Rebellion (2014)
Regelmässigt
fullt kompatibel med tidigare regelbok (det är väl egentligen samma
spel men med olika fluff), men denna inriktar sig på Rebellernas
kamp mot Imperiet istället för scum and villany... Det som skiljer
är de sysselsättningar rollpersonerna kan ha, samt att karaktärerna
i Edge of Empire har något som kallas Obligation, något som
påverkar karaktären negativt och inverkar på spelet. I Age of
Rebellion har rollpersonerna istället Duty, som visar hur dedikerade
karaktärerna är mot upproret. Som vanligt när det gäller Fantasy
Flight är det vansinnigt snygg layout, stämningsfyllda bilder och
fullmatade sidor.
Betyg: 4 av 5 Spelgalningar
Force
and Destiny (2015)
Den
tredje regelboken inriktar sig på personer som kan använda Kraften.
Här har karaktärerna Morality istället för Duty eller Obligation.
Morality anger hur nära den mörka sidan rollpersonen är. Force and
Destiny utspelas kring tiden för upproret, så det finns inga
riktiga jedi-riddare, men det hindrar inte rollpersoner från att
kunna använda Kraften, i alla fall på en låg, oskolad nivå.
Precis som de båda andra regelböckerna är det en mycket snygg bok,
illustrationerna håller toppklass och layouten likaså. Kan inte
annat än rekommenderas!
Star
Wars The Card Game (2012)
Ett
Living Card Game på Star Wars-tema. Det är ett spel för två
personer, där den ena ska spela Imperiet och de andra Rebellerna.
Rebellerna vinner genom att uppnå olika mål, Imperiet genom att dra
ut på tiden så att tidräknaren på Deathstar hinner komma till
sitt slut. Tiden är alltså knapp för Rebellerna... Korten som
följer med i grundlådan räcker en bra bit, men du kommer snart att
vilja bygga ut spelet med nya kort som finns att köpa i
förpackningar med fixerat innehåll. Det är den kanske största
skillnaden mot Collectible Card Games. Det är ett bra spel, men det
når inte riktigt upp till samma nivåer som X-Wing, Imperial Assault
eller Armada.
X-Wing
(2012)
Dog
fights med Star Wars-skepp. Med regler som är lätta att lära är
det ett spel som det är lätt att vinna nya spelare till, kanske ett
av spelets framgångsrecept. Mekaniken fångar känslan i
rymdstriderna bra. Det är fantastiskt kul och skeppen är både
snyggt skulpterade och målade. Det Flight Path-system som Fantasy
Flight skapade för detta spel, förmodligen inspirerade av Wings of
War, har sedan också använts med framgång av WizKids i spel som
Star Trek: Attack Wing och Dungeons & Dragons: Attack Wing.
Nackdelen är att man inte kommer så långt med grundlådan, för
att det ska bli riktigt roligt och spelbart krävs åtminstone några
expansioner. Dessa är å andra sidan inte så farligt dyra.
Betyg: 4 av 5 Spelgalningar
Imperial
Assault (2014)
Ett
hejdundrande underhållande spel. Det är Descent, Fantasy Flights
klassiska dungeoncrawlingspel, fast Star Wars. Reglerna är lite
tweakade för att bättre passa Star Wars-setting. Spelplanen är
uppbyggd så att du lägger ihop spelplansbitar, så variationerna är
hyfsat stora redan i grundboxen och lär växa en hel del i och med
kommande expansioner. Med i boxen följer också en mängd kort, ett
gäng omålade plastfigurer som är mycket snygga och inbjuder till
målning för den orädde entusiasten, speciella tärningar, en bunt
spelplansbitar och en mängd markörer (det är trots allt Fantasy
Flight). Priset är högt, men motiveras väl av boxens innehåll och
den mängd timmar som du kommer att lägga på kampanjer och
skirmishspel.
Betyg: 5 av 5 Spelgalningar
I Armada krigar du med hela flottor, till skillnad från X-Wing som är mer av ett dogfightingspel. |
Star
Wars Armada (2015)
Fantasy
Flight gör det Wizards of the Coasts misslyckades med, de skapade
ett lyckat och spännande krigsspel för rymdflottor. Som vanligt då
det gäller Fantasy Flight håller designen toppklass, skeppen är
riktigt snyggt skulpterade och målade, reglerna genomtänkta och
lätta att lära. Som kapten över en flotta ska du tvåla till din
motståndare. Skeppen släpps i blisters, du vet alltså precis
vilket skepp du köper, en annan sak som skiljer detta spel ganska
markant från Wizards of the Coasts Starship Battles där skeppen kom
i boosters, vilket kunde göra byggandet av flottor knepigt. Armada
fokuserar också på Imperiet mot Rebellerna, så spelet känns
fokuserat och stämningsfyllt. Dessutom har Fantasy Flight en generös
spelsupport för att uppmuntra spel i butik, något de ska ha en
eloge för. Armada är sammantaget ett mycket bra spel för den som
vill föra befäl över sin egen rymdflotta.
Betyg: 4 av 5 Spelgalningar
Höjdpunkter från Fantasy Flight:
Enter
the Unknown (2013): Bok för upptäckare i galaxen utkant.
Onslaught
at Arda I (2014): Äventyr där rollpersonerna måste hitta en
förrädare bland sina egna, efter att ha blivit förrådda vid en
bas på planeten Arda I. Hinner de avslöja vem det är innan spionen
förråder dem igen?
Lords
of Nal Hutta (2015): Allt som behövs för att du som spelledare ska
kunna dra igång en kampanj bland korrupta och depraverade hutter.
Snyggt och mycket äventyrsuppslag.
Andra
spel
Under
2000-talet publicerades i rask takt en mängd serier, romaner och
andra produkter på Star Wars-temat. Actionfigurerna har sedan
Kenner/Hasbro tog upp stafettpinnen igen 1995 kommit ut oavbrutet i
olika serier. DelRey tog över licensen för Star Wars-romaner från
Bantam, som hade hjälpt till att dra igång Star Wars Expanded
Universe. Både DelRey och Bantam har publicerat romaner som varit
riktigt bra, samt en hel del mindre bra romaner. Den stora mängd
spel som kommit under denna period håller givetvis väldigt
skiftande kvalité. Dels finns det spel som TopTrumps med karaktärer
och rymdskepp från filmerna. De är som alla andra TopTrumps spel,
på gott och ont, och riktar sig nog till yngre spelare som inte har
något emot det oerhört tradiga och repetitiva upplägget. Dels
finns det pärlor som Queen's Gambit (ett spel som går för dyra
pengar på samlarmarknaden – är du spekulant får du vara beredd
att punga ut med i runda slängar 2000 kronor), och det enkla men
underhållande Legospelet Battle of Hoth. Star Wars Risk, har kommit
i fyra utgåvor i skrivande stund (Original Trilogy Edition, The
Clone Wars Edition, Risk: The Star Wars Edition samt en lyxvariant av den senar). De är alla utmärkta spel lite olika finesser, medan
Risk the Star Wars Edition egentligen inte har så mycket med Risk att göra,
utan mer påminner om upplägget i Queen's Gambit. Spelet
utspelas under slutstriden i Return of the Jedi och spelas simultant
på tre olika spelplaner.
Riktiga floppar har också förekommit, en av dessa var Jedi Knights, ett samlarkortspel med datoranimerade bilder. Kanske var det också det som fick spelet att floppa, för det var inte särskilt snyggt gjort.
Riktiga floppar har också förekommit, en av dessa var Jedi Knights, ett samlarkortspel med datoranimerade bilder. Kanske var det också det som fick spelet att floppa, för det var inte särskilt snyggt gjort.
Jag ser dock positivt på framtiden vad gäller utgivningen av Star Wars-spel, särskilt nu då det går att förlita sig på Fantasy Flight Games, som oftast släpper riktigt bra och genomarbetade produkter. Det blir med andra ord mycket tärningsnötande de kommande åren...
Trevlig variant av Risk med några nya finesser. |
Star Wars Risk Clone Wars Edition (2003)
Variant av Risk som passar bäst på två spelare, men även går att spela på fyra. Den ena sidan spelar Republiken och den andra Separatisterna. Det gäller för Republiken att vinna så snart som möjligt, för ju längre tiden går desto större risk är det att Separatisterna lyckas ta över Republikens områden genom specialregeln för Order 66, unikt för denna utgåva. Det ger spelet en betydligt osäkrare utgång och innebär att det slås en tärning för vart Republikkontrollerat område. Ju längre spelet fortlöper, desto större chans att slaget lyckas. För att visa hur stor chans separatistspelaren har att lyckas med detta flyttar man en Palpatinepjäs längs ett steg längs en tiogradig skala. Utöver detta finns det brickor för rymdskepp och karaktärer, Separatisterna har ett antal upp och nedvända brickor på spelplanen i områden de besitter. Dessa brickor innebär att där finns en karaktär som de inte vill förlora åt Republiken.
Nackdelen med spelet är väl att det förutsätter att du gillar Risk, men gör du det är det ett mycket trevligt spel.
Betyg: 4 av 5 Spelgalningar
Klassiska Risk i ännu en Star Wars-tappning. |
Star Wars Risk Original Trilogy Edition (2006)
Ännu en variant på Risk med Star Warstema. Det är i grund och botten ett trevligt och bra spel, men det finns en sak som stör. Det är att de trängt in tre olika arméer; Rebellerna, Imperiet och Hutterna. Ja, de sistnämnda kändes väl inte så tongivande i kriget mellan Rebellerna och Imperiet, så därför känns konstruktionen något krystad. Jag kan förstå att spelmakarna ville ha in en till armé men det borde ha gått att hitta en bättre lösning. På tre eller fem spelare förutsätts någon spela Hutterna, men med två eller fyra spelare kan man koncentrera sig på den mer cineastiska varianten. Hutterna kan fortfarande placeras ut på spelplanen som en slags tredjepart, en neutral armé som tar upp plats och är i vägen. Alla tre arméer har olika mål i spelet. Imperiet ska utrota Rebellerna, vilka i sin tur måste hitta och besegra Kejsaren. Hutterna ska erövra tio av tretton speciella områden på kartan.
Spelplanen är snygg, figurerna trevliga och ja - Dödsstjärnan finns med, två gånger. Precis som med Clone Wars Edition förutsätter det att du köper Risks spelmekanik för att fatta tycke för detta spel. Gr du det har du många timmars trevlig underhållning att vänta dig!
Betyg: 4 av 5 Spelgalningar
Ovan: Den ordinarie utgåvan. Nedan: Black Series-varianten. |
Till att börja med: Det här är inte Risk. Varför Hasbro valde att sälja in det under etiketten Risk vet jag inte. Spelet skildrar den storslagna slutstriden i Return of the Jedi, där stridigheterna som bekant rasar på tre olika plan samtidigt. Detta har man tagit med i spelet. Spelplanen är tredelad och ser ut som en siluettbild av Darth Vaders Advanced Tie. Lite cheesy, men upplägget fungerar. På vänster vinge kämpar Darth Vader och Luke Skywalker i Dödsstjärnan. I mitten rasar rymdstriderna ovanför den skogsbeklädda månen, och på höger sida slåss Imperiets bästa stormtrupper mot ewoker och Rebeller. Rymdskeppen är olika bra (svåra att träffa), vilket gör att enheterna skiljer sig från de traditionella Riskpjäserna. Somliga har jämfört detta spel med Queens Gambit och jag ser likheterna. Det är ett roligt spel som även kan tilltala dig som skräms av texten "Risk" på lådan.
Skillnaden mellan de olika utgåvorna är att du i den billigare får en tunnare spelplan och markörer istället för miniatyrer av Millennium Falcon, Death Star II och Executor. Korten har olika artwork på baksidorna och tärningarna i den billigare varianten är inte genomskinliga. Om det motiverar att lägga ytterligare 200 kronor på Black Series vet jag inte. Men den är snyggare.
Betyg: 4 av 5 Spelgalningar.
Star Wars Labyrint (2015)
Den gamla klassikern Labyrint med Star Warstema. Tidigare har det kommit varianter med bland annat Disneyfigurer. Labyrint är ett trevligt spel där du ska lyckas manövrera din pjäs genom den föränderliga labyrinten till ett givet antal specifika labyrintbrickor. Det är roligt i synnerhet för de lite yngre spelarna, men för er som redan har ett Labyrintspel kanske ett onödigt inköp.
Betyg: 3 av 5 Spelgalningar
Det medföljer klistermärken att sätta på de klassiska meeple-pjäserna, men de är mycket snyggare utan dessa. |
Den moderna klassikern och dundersuccén Carcassonne kommer här i en rymdutgåva. Vägarna har blivit hyperrymdsleder och bönderna lyser med sin frånvaro. Dessutom är det inte Star Wars utan strid, så nu medföljer tärningar och möjligheten att erövra områden genom att strida om dem. Det är ett trevligt spel och en bra variant av Carcassonne.
Betyg: 4 av 5 Spelgalningar
Fotnot: En tidigare version av denna artikel är publicerad i speltidningen Fenix.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar